Ik wil mijn hoed terug

Misschien ben ik er wat laat mee, want volgens mij is de halve wereld al lyrisch over dit boek, maar toch wil ik ook even mee-jubelen. Dit boek is namelijk goud! Ik kwam het laatst bij de bibliotheek tegen toen ik met Lief Lachebekje nieuw leesvoer aan het uitzoeken was, en werd meteen verliefd op de illustraties in het boek. Het verhaal bleek nog veel beter.

Ik wil mijn hoed terug van Jon Klassen gaat over een beer die zijn hoed kwijt is. Het verhaal wordt niet letterlijk verteld maar is in de vorm van de dialogen tussen de beer en dieren die hij tegenkomt in de zoektocht naar zijn hoed. Hij vraagt ieder dier of het zijn hoed gezien heeft, maar niemand lijkt te weten waar die is, totdat de beer zich ineens bedenkt dat hij zijn hoed wél heeft gezien en het verhaal een verrassend (en grappig) einde krijgt.

De eerste keer dat ik het verhaal aan Lief Lachebekje voorlas wist ik meteen dat ik dit boek zelf ook wilde hebben. Dit is zo’n klassieker die niet verveelt, hoe vaak je kind er ook om vraagt. Iedere bladzijde was genieten voor haar én voor mij vanwege de heerlijke illustraties en de grappige dialogen. ‘Een verhaal over een hoed kan vast niet heel boeiend zijn,’ dacht ik van tevoren nog, maar ik had het fout. Met het omslaan van iedere bladzijde merkte ik dat ik mijn adem steeds een klein beetje inhield in afwachting van wat er ging komen. Ik voelde dat er een twist aan zat te komen. Lief Lachebekje wees af en toe de juiste dieren aan en babbelde vrolijk mee. Toen de beer radeloos op de grond lag te piekeren of hij ooit zijn hoed nog terug zou zien lachte ze keihard. En toen de twist. Toen lachte ík heel hard. Lief Lachebekje zal de clou waarschijnlijk nog niet begrepen hebben, maar ik vond ‘m prachtig. ‘Moet je dit eens lezen,’ zei ik even later tegen de Gillende Keukenprins, en met ingehouden adem wachtte ik op zijn reactie. Ook hij lachte heel hard.

Een paar dagen later hoorde ik hem het boek voorlezen, met voor elk dier een ander stemmetje. Ik bleef stilletjes staan luisteren om het hoorspel niet te verstoren, al was het bijna onmogelijk mijn lachen in te houden toen hij een schildpad liet klinken als Jan Wolkers.

En dan weer dat lachende meisje. Onbetaalbaar.

* Bron afbeelding: bol.com

2 Replies to “Ik wil mijn hoed terug”

    1. Of het echt een hype te noemen is weet ik niet, maar overal waar ik dat boek tegenkom hoor en lees ik niets dan lof. Maar het is dan ook echt een heel leuk boek :)

Leave a Reply

