Handgemaakte cadeau’s voor Lief Lachebekje

Hiep hiep hoera, Lief Lachebekje is één jaar! Eigenlijk al een week of twee, maar ik vergat door ziekte en door drukte steeds foto’s te maken van de cadeaus die ik voor haar maakte. Ik ben namelijk druk bezig geweest met de hand cadeau’s voor haar te maken omdat het me zo mooi leek om voor de eerste verjaardag van mijn kind zelf cadeau’s te maken die jaren gebruikt kunnen worden. En dat deed ik! Ik haakte een deken en maakte een Zonnekind-/Waldorfpop, en naaide op de valreep ook nog even een feestjurk voor de jarige. Alles kwam maar net op tijd af, maar op het resultaat ben ik apetrots. Lees verder om er meer van te zien!

wpid-img_20150205_154913_3.jpg

DEKEN

Ik was al eens aan een deken voor Lief Lachebekje begonnen, maar niet lang nadat ik daarover blogde heb ik die poging opgegeven. Omdat ik nogal strak haakte had het stukje deken dat ik had gemaakt al een behoorlijk gewicht, waardoor ik bang was dat de volledige deken veel te zwaar zou worden voor een dreumes van één jaar. Daarom begon ik opnieuw, met ander garen (Scheepjeswol Cotton 8), een nieuw kleurenpalet dat was gebaseerd op de kleuren van de ondergaande zon, en lossere steken. Ook meteen maar even een ander patroontje uitgezocht, namelijk de Maybelle Flower squares zoals die staan beschreven op My Rose Valley.

 wpid-img_20141201_153708.jpgwpid-img_20150205_155317_1.jpg

De deken is met ongeveer 150×120 cm nu nog wat groot, maar op de groei gehaakt zodat hij over een paar jaar ook goed op een kleuterbed past. In totaal haakte ik 154 vierkantjes in zeven kleuren: 717, 639, 714, 726, 653, 654, en 650. Vervolgens haakte ik de witte randen, waarbij ik meteen dat vierkantje aan de vorige vastmaakte en tot slot een geïmproviseerde en simpele rand om de hele deken haakte. Toen restte alleen nog het inweven van ongeveer tienmiljoenmiljard losse draadeindjes (man, wát een werk; dat heeft me een hele avond gekost!). Maar, al zeg ik het zelf, het resultaat mag er dan ook zijn! Lief Lachebekje vond dat gelukkig ook, want na het uitpakken van de deken (waarbij ze stukjes pakpapier uitdeelde aan alle aanwezigen – dát is nog eens delen in de feestvreugde!) begroef ze meteen haar gezicht erin.

KNUFFELPOPJE

wpid-img_20150205_155202_1.jpg

Over veel werk gesproken… Hoewel ik op tijd begonnen was met het maken van dit knuffelpopje op antroposofische wijze ben ik de avond voor de verjaardag nog uren bezig geweest om het af te krijgen. Omdat de hele pop met de hand genaaid wordt gaat er sowieso heel wat tijd inzitten, maar ik had flink onderschat hoeveel precies. Om vijf voor twaalf ‘s avonds was het laatste steekje eindelijk gelegd en ook het laatste draadje netjes weggewerkt. Gelukkig was ook het popje alle moeite (en frustratie) waard, want Lief Lachebekjes eerste reactie toen ze het popje zag was een luchtkusje. Lief toch?

RUPSJE NOOITGENOEG-JURK

wpid-img_20150205_155417_1.jpg wpid-img_20150205_155403_1.jpg

Aanvankelijk was het niet mijn plan om mezelf naast de deken en de pop ook nog op te zadelen met het maken van feestkleren voor de jarige, maar toen ik een leuk patroon tegenkwam kroop ik toch achter de naaimachine. Gelukkig viel het enorm mee; het patroon is heel duidelijk en de jurk was snel gemaakt – in zo’n twee uur had ik ‘m af. Ik gebruikte vrolijke stof van Rupsje Nooitgenoeg, omdat Lief Lachebekje dol is op dat boek. De buitenkant van de jurk is stof met de stippen die voorin het boek staan, de binnenkant is witte stof met rupsjes. Omdat de jurk omkeerbaar is zijn het dus eigenlijk twee jurken in één.

Lief Lachebekje kreeg nog meer mooie handgemaakte dingen van familie, zoals een door mijn moeder gebreide jurk, een poster getekend door mijn zeer getalenteerde zus die op de kunstacademie de mooiste dingen maakt, en een prachtige door mijn ouders gemaakte playstand. Verder kreeg ze ook nog een houten loopfiets, een xylofoon, een sprookjesboek en een set vertelplaten. Ze is dus heerlijk verwend, maar wat ik het allermooiste vind is dat ze allemaal cadeaus van prachtige duurzame materialen heeft gekregen; allemaal spullen waar, zoals ik altijd droomde als dacht aan de eerste verjaardag van mijn kind, nog vele jaren plezier aan beleefd kan worden.

4 Replies to “Handgemaakte cadeau’s voor Lief Lachebekje”

  1. Ik ben helemaal verliefd op alles wat je gemaakt hebt! En het zijn zeker prachtige kado’s die je kind gekregen heeft, geen plastic speelgoed die ze na 1x gebruiken al zat zijn. Fijn dat je familie daar rekening mee houd.

    1. Wat een leuke reactie, dankjewel! Ik ben ook blij dat mijn familie er net zo over denkt. Het is met zulk mooi speelgoed echt een plezier om mijn dochter ermee te zien spelen (en om mee te doen, natuurlijk!).

  2. Wat een prachtige cadeaus heb je gemaakt! Dapper van je dat je aan het popje begonnen bent, lijkt me een flinke klus, helemaal met de hand! De stof van het jurkje vind ik trouwens echt te gek.

    1. Dankjewel! Het popje was ook inderdaad een heel karwei. Tijdens het maken hadden Popje en ik niet zo’n goede relatie, want ik heb haar wel een paar keer uit frustratie aan de kant gegooid. Wat een priegelwerk! Gelukkig is alles nu ze af is weer prima tussen ons.

Leave a Reply

