Blij dat ik brei!

Ongeveer een jaar geleden, tijdens mijn zwangerschap, begon ik met haken. Ik had last van bekkeninstabiliteit, waardoor ik steeds minder mobiel was en steeds minder kon doen. Om de tijd te verdrijven haakte ik ijverig aan een ronde deken voor mijn baby – een deken die ik eerlijk gezegd nog steeds af moet maken, oei! Intussen heb ik ook de smaak van breien te pakken, en laatst kantte ik mijn eerste echte eigen breiwerk af: een lange, zachte sjaal gebreid met bolletjes wol die ik overhad van mijn gehaakte Nordic Shawl. Het tweede project staat intussen ook op de pennen; lees verder voor een sneak peek!

wpid-img_20141105_140227_1.jpg

Ik vond zoveel mooie breisels online dat het steeds meer begon te kriebelen om ook te leren breien. Toen ik bij de kringloop een koker vol breinaalden vond leek de tijd me rijp om het eens te gaan proberen. “Dat doe ik wel even,” dacht ik optimistisch, om even later gefrustreerd mijn breinaalden in een hoek te smijten. Nou ben ik niet alleen een heethoofd als iets niet lukt maar ook ontzettend koppig, dus ik pakte een paar dagen later de naalden weer op en probeerde het nog eens. Zo ging dat een paar weken door – proberen, wegsmijten, proberen, wegsmijten – tot het ineens lukte. De ene kleine overwinning na de andere volgde. Eerst glipte niet steeds al mijn werk van de naald, toen leerde ik om niet te strak te breien, en uiteindelijk kwamen er ook niet steeds mysterieuze steken bij als ik breide. Toen vond ik het tijd om van proeflapjes breien over te gaan op het echte werk: een sjaal.

Ik breide de sjaal volgens dit patroon van Purl Soho, wat lekker wegbreit en goed te doen is voor een complete beginner als ik. De ribbelsteek – iedere naald recht brijen – is niet moeilijk en ziet er toch heel leuk uit. Je moet wel steken kunnen meerderen en minderen om de punten aan de einden van deze sjaal te maken, maar dat ging prima. Het patroon gaat uit van een sjaal in één basiskleur met felgekleurde punten eraan, wat er prachtig uitziet, maar ik breide gewoon elk van mijn bolletjes wol (Bergère de France Idéal) op. Dat geeft een leuk colorblocked effect dat vooral mooi is als je de sjaal omhebt: afhankelijk van hoe je ‘m omslaat zie je telkens andere kleuren tevoorschijn komen. Dat maakt de sjaal lekker veelzijdig en daardoor makkelijk te combineren.

PROJECT #2

wpid-img_20141105_135705_1.jpg

Intussen staat het tweede project alweer op de pennen: een omslagdoek volgens dit patroon. Ook niet moeilijk, al moet je er wel averecht voor kunnen breien. Het is namelijk een gerstekorrel steek, wat inhoudt dat je een oneven aantal steken opzet (voor een doek van ongeveer 60 centimeter breed zette ik 125 steken op) die je om en om recht en dan weer averecht breit, alle naalden lang. Dat averecht breien vond ik eerst een heel gepruts, en het telkens wisselen van recht naar averecht en weer terug vond ik ook een gedoe, maar intussen heb ik het aardig onder de knie.

Hoewel ik nu sneller naar mijn breiwerk grijp dan naar iets te haken vind ik haken nog steeds heerlijk om te doen (en ook een fijne afwisseling op het breien). Zo haakte ik laatst nog een warme sjaal voor de Gillende Keukenprins en een schattige muts voor Lief Lachebekje. Ook ben ik nog bezig met verschillende dekens, vloerkleden, beenwarmers en een poef, waarover later misschien wel meer.

YARN!

Ik breide mijn eerste sjaal ooit met Bergère de France Ideal in de kleuren Girolle, Calanque, Persan, Cendre en Linaire. Van elke kleur gebruikte ik iets minder dan een heel bolletje omdat ik ook al wat van de wol had gebruikt voor een andere sjaal.

wpid-img_20141105_135410_1.jpg

Voor mijn omslagdoek gebruik ik Scheepjes Stone Washed in de volgende kleuren (op de foto hierboven van links naar rechts):

815 – Green Agate
805 – Blue Apatite
811 – Deep Amethist
810 – Garnet
807 – Red Jasper
816 – Coral
809 – Yellow Jasper

Van elke kleur heb ik op het moment 2 bolletjes in huis, maar of ik daarmee mijn omslagdoek lang genoeg kan maken moet ik nog zien. Wellicht voeg ik als dat niet zo is nog een paar kleuren toe.

Hoe zit dat met jullie? Breien jullie, of zijn jullie meer van het haken?

Leave a Reply

