Zelfgemaakte basilicumspread

Hmm, ik houd zo van brood! Even viel ik in een gat (of zeg maar: een behoorlijk gat) toen ik glutenvrij ging eten en schrok van wat een smaakverschil er is tussen de meeste glutenvrije broden en gewoon brood. Intussen heb ik heerlijk glutenvrij brood ontdekt en dat maakt brood eten natuurlijk een stuk leuker. Wat het voor mij nóg fijner maakt is een lekkere boterham eten met zelfgemaakt beleg. Zo maakte ik eerder al bramenjam van bramen uit eigen tuin, vandaag is er wat hartigs aan de beurt: heerlijke basilicumspread.

wpid-wp-1410941262687.jpeg

Een paar jaar geleden kochten we graag basilicumspread bij Ekoplaza – heerlijk was dat spul! Lekker op de boterham met een paar plakjes komkommer, of als smaakmaker op een sandwich zo dik dat je niet weet hoe je ‘m moet eten zonder dat al het beleg er tussenuit valt. Helaas ging het merk dat we altijd kochten uit het assortiment, en hoewel er wel een redelijke vervanger voor terugkwam mis ik die goeie spread die ze eerst hadden. Ik bedacht me plots dat zoiets ook best zelf te maken is, dus voilà: hier is mijn zelfgemaakte basilicumspread!

wpid-wp-1410942767164.jpeg

BASILICUMSPREAD
INGREDIËNTEN
  • 150 gram zonnebloempitten
  • ca. 100 ml zonnebloemolie
  • 2 tenen knoflook
  • een flinke bos basilicum
  • zout
  • versgemalen zwarte peper

+ keukenmachine/blender/staafmixer

BEREIDING

1. Maal de zonnebloempitten samen met de tenen knoflook zo fijn mogelijk.

2. Voeg geleidelijk zonnebloemolie toe tot het goedje zo smeerbaar is als je wil.

3. Voeg de basilicum (inclusief steeltjes; want waarom ook niet?) toe en laat de keukenmachine even draaien zodat alles goed fijngehakt.

4. Breng de spread tot slot op smaak met peper en zout.

Deze spread doet het zoals gezegd goed in z’n eentje op brood, maar ook op een sandwich met bijvoorbeeld sla, kiemen, tomaat, paprika en meer van dat soort dingen. Op toastjes is ‘ie ook heerlijk, dus je kunt er lekker mee variëren. Eet smakelijk!

3 Replies to “Zelfgemaakte basilicumspread”

  1. Ik ken het probleem van lekker glutenvrij brood vinden… welk brood gebruik je nu? Mmmm! Ik ben gek op basilicum dus die moet ik eens proberen. Hoe lang kan je het ongeveer bewaren? Kwestie dat ik niet teveel ineens maak ofzo. :)

    1. Ik vind Mam’s Mikske, dat ze verkopen op Broodpakket.nl het lekkerst, maar ik heb vandaag driezadenbrood van Genius geprobeerd, en dat vond ik ook wel lekker. Consenza vind ik lekker brood voor tosti’s maar voor gewoon beleg dan weer niet, het is me te zoet en te droog.

      Met de hoeveelheden uit dit recept maak je zo’n 300 ml spread, die zou wel een paar dagen goed moeten blijven in de koelkast. Ik bewaar ‘m in een weckpotje dat ik steeds met klemmetjes weer dichtdoe zodat er niet teveel lucht bij kan. Je zou natuurlijk eerst de helft of een kwart van dit recept kunnen maken om te zien of je het wat vindt en hoe snel je er dan doorheen gaat. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

Leave a Reply

