Een zoetsappig verhaal

Ons eerste moestuinseizoen in ons nieuwe huis met onze eigen moestuin leverde een goede oogst op, vooral wat betreft fruit. Al eerder had ik het over onze (hassel)braamstruik die nu nog stééds veel bramen geeft, maar de absolute topper was de pruimenboom die was achtergelaten door de vorige bewoners. Waarvoor dank, moet ik zeggen, want die ene boom leverde ons ruim twintig kilo heerlijk zoetsappige Reine Claude pruimen op. Ik maakte pruimentaart, pruimencrumble, (mislukte) pruimenjam en zakjes met halve kilo’s gehalveerde en ontpitte pruimen, gaf hier en daar wat weg en nóg had ik ruim tien kilo pruimen in de vriezer. Ik wilde ze ontsappen, en dat kan nu, want twee weken geleden was ik jarig en kreeg ik een sappan. Ik ben er superblij mee, wat een fijn ding!

wpid-img_20140912_172954_1.jpg

De sappan bestaat uit drie delen: de waterpan, de opvangpan en het vergiet. In de onderste pan doe je water dat door het koken verdampt en door het gat in de opvangpan het vergiet met fruit (of groente) bereikt. Daar zorgt de hete stoom dat het sap uit de vruchten vrijkomt en door het vergiet in de opvangpan sijpelt, vanwaar het kan worden afgetapt met een slangetje. Supermakkelijk! We hebben ook wel een gewone sapmachine, maar het sap uit dat ding is doordat het koud is minder lang houdbaar en bovendien bestaat het apparaat uit zoveel delen dat het heel vervelend schoon te maken is. Dat gaat met deze pan toch echt een stuk sneller, ondanks z’n formaat.

wpid-captured_by_snapseed_2_1_1.jpg wpid-captured_by_snapseed_3_1_1.jpgHet vergiet waar zo’n zeven kilo fruit in kan / De opvangpan met het stoomgat in het midden

De eerste liter sap die ik maakte was appel-druivensap van onze eigen rode druiven en appels van de boom bij het kinderdagverblijf van Lief Lachebekje. Het leek me zo’n lekker idee, maar onze druiven zijn blijkbaar niet de beste sapdruiven, want het sap was heel zuur. Later gooide ik vier kilo bevroren pruimen bij de appels en druiven in, wat resulteerde in veel zoeter (en veel lekkerder!) sap.

Het gloeiend hete sap tapte ik in lege schone appelsapflessen met zo’n plop-dop – sorry, geen idee hoe die doppen waarvan je het midden kan indrukken als de fles niet vacuüm zit echt heten. Nadat de flessen een tijdje hadden staan afkoelen plopten ze vanzelf weer vacuüm. Zo prijkt er nu een liter of vijf aan heerlijk sap op onze koelkast, en nóg heb ik een vrieslade vol met pruimen. Dat wordt dus nog even doorsappen, om nog maar te zwijgen over al die bramen die er nog aankomen. Zo kunnen wij, gok ik, een aardig eind de winter in met zo af en toe een glaasje heerlijk zomersap van fruit uit eigen tuin.

Leave a Reply

