Dinner on the go

Vandaag is zo’n dag dat ik veel moet reizen. Rond het avondeten ben ik nog onderweg, dus dat wordt dus onderweg eten. Mijn go-to in dat soort gevallen is vaak een paar boterhammen meenemen en een bakje yoghurt kopen bij de Kiosk, maar in het kader van de #30voeljefit challenge die deze maand wordt gehouden door Eet Het Beter, Mind Your Feed, Bioteaful en Puur Suzanne vind ik dat laatste niet zo’n goede optie. Suikervrij eten is namelijk het speerpunt van deze week, en daarom let ik de komende tijd beter op mijn suikerinname. Daarom nam ik iets warmers dan een boterham en iets gezonders dan Kioskyoghurt mee om onderweg te eten: een hele makkelijke linzenschotel.

wpid-wp-1409746465129.jpeg

Omdat deze schotel gaart terwijl je reist hoef je er thuis maar weinig aan te doen. Met een minuut of tien aan voorbereiding vooraf heb je een paar uur later een prima maaltijd.

De kruiding van dit recept is geïnspireerd door gobi, een heerlijke Indiase bloemkoolcurry (in dit boek staat er een heerlijk recept voor) die we hier thuis graag maken. Of nou ja, geïnspireerd? Ik begon gewoon kruiden waar ik zin in had uit de kast trekken, en voor ik het wist had ik ineens de halve specerijenlijst voor gobi op mijn aanrecht staan. Dan maar all the way, dacht ik, en zo geschiedde.

Foto’s van het eindresultaat heb ik helaas niet, want in zo’n donkere thermosfles nog iets zichtbaar op de foto krijgen is bij voldoende daglicht al een uitdaging; laat staan vanavond in een of andere schommelende en slecht verlichte trein. Ik doe voor de eindfoto dus maar een beroep op jullie inbeeldingsvermogen, want ik gok dat iedereen zich wel een voorstelling kan maken van een rood-oranje linzenschotel met stukjes groenten erin. Om het goed te maken hierbij maar een foto van wat als toetje mijn tas in verdween: een bak Turkse yoghurt met pecannoten, vijgen en honing:

wpid-wp-1409746465124.jpeg

Maar goed, het gaat hier natuurlijk om de linzenschotel, dus zonder verder af te dwalen is hier het recept:

LINZENSCHOTEL ON THE GO
INGREDIËNTEN

Onderstaande hoeveelheden zijn schattingen. Dit recept leent zich prima voor eigen creativiteit: voeg groenten toe naar eigen smaak; ook andere groenten of een andere verhouding kan prima. Ik gebruikte veel minder van elke groente dan op de foto staat.

  • 4 eetlepels rode linzen
  • 1/2 ui
  • 1/2 tomaat
  • 2 teentjes knoflook
  • kleine broccoliroosjes
  • (mini-)courgette
  • een plakje gember van 1/2 cm dik
  • 1 laurierblad
  • 1/3 bouillonblokje
  • 3 kruidnagels
  • Een stukje kaneel
  • 1 flinke eetlepel tomatenpuree
  • 200 ml groentebouillon
  • En niet op de foto: een snufje cayennepeper, een snufje kurkuma, peper en zout.

+ thermosfles van ca. 1/2 L, kommetje, vergiet, lepel

BEREIDING

1. Kook water. Doe de linzen in een kommetje en giet er kokend water op tot ze net onder water staan. Laat zo vijf minuten staan, giet dan af. Snijd intussen de groenten, knoflook en gember fijn. Hoe kleiner de stukjes, hoe beter alles straks zal mengen met de linzen.

2. Doe alle ingrediënten in de thermosfles, roer goed door en breng op smaak met zwarte peper, zout, kurkuma en cayennepeper. Schroef de thermos goed dicht en schud zodat alle ingrediënten goed gemengd worden.

Veder hoef je niets te doen behalve te wachten. In een paar uur tijd zullen de linzen gaar worden, waarna je je lekker onderweg tegoed kunt doen aan dit heerlijke en supersimpele gerecht dat het overigens een prachtige dubbelrol speelt als wondermiddel tegen verstopte luchtwegen.

Eet smakelijk!

2 Replies to “Dinner on the go”

Leave a Reply

