(Hassel)bramenjam maken

Als kind hield ik altijd van bramen plukken. Ik herinner me dat we een keer aan het kamperen waren en dat we zoveel bramen hadden geplukt dat mijn moeder er bij de tent op een spiritusbrandertje jam van maakte. Zoveel zelfs dat we naar een nabijgelegen zuivelboerderij moesten om potten kwark te kopen en die leeg te eten, want anders kregen we de jam niet mee naar huis. Toen we een half jaar geleden van een appartementje verhuisden naar een heus huis mét tuin stond er in die tuin al een flinke braamstruik. Nog doornloos ook, dus fijn met plukken. En dat doe ik nu volop! Van een grote oogst die ik laatst plukte maakte ik mijn eigen (suikervrije!) bramenjam. Hij bestaat uit slechts drie ingrediënten, en lékker dat ‘ie is! Lees gauw verder voor het supermakkelijke recept.

wpid-wp-1408180300680.jpeg

Toen ik laatst in één keer een kilo dikke, sappige en hoogrijpe bramen plukte leek het mij een mooi moment om eens een lekkere jam te maken. Ik wilde het alleen anders doen dan de gangbare manier van jam maken waarbij je een berg suiker waar je U tegen zegt bij het fruit mikt. Daar had ik niet zo’n trek in, dat moest vast anders kunnen. Daarom gebruikte ik chia-zaad om de jam in te laten dikken, en slechts een klein beetje agavesiroop om de boel een iets te zoeten. Chia-zaadjes zuigen zich vol met vocht en zorgen daardoor dat de jam lobbiger wordt. Het mag dan wel geen superfood meer heten, maar het is toch een stuk beter voor je gezondheid dan zoveel suiker.

wpid-wp-1408187666361.jpeg wpid-wp-1408187666403.jpeg

En waarom Hasselbramenjam, vraag je je af? Nou, omdat ik gisteren een lepeltje jam snoepte en tegen de Gillende Keukenprins grapte dat het Hasselbramenjam was. Met een serieus gezicht keek hij me aan en zei hij, terwijl hij wees naar onze bramenstruik achter hem: “Goh, ik wist niet dat dat een Hasselbraam was!”.

Anyway, dit is hoe ik deze snelle en lekkere jam maakte:

SUIKERVRIJE BRAMENJAM MET CHIA-ZAAD
INGREDIËNTEN
  • 1 kg bramen
  • 6 el chia-zaad
  • agavesiroop (ik gebruikte twee eetlepels agave, maar als je meer of minder of juist een andere zoetstof wil gebruiken kan dat natuurlijk ook)

+ pan, lepel, Weckpotten (inclusief ringen en klemmen)

BEREIDING

1. Was de bramen en doe ze in de pan. Voeg geen water toe, maar zet de pan met deksel erop op een laag pitje. Door de hitte komt het sap vrij; als je er water aan toevoegt wordt je jam uiteindelijk te dun. Roer regelmatig tot de meeste bramen uit elkaar gevallen zijn.

2. Was Weck- of gebruikte jampotten (met blikken deksels, niet met plastic deksels) goed af en leg ze in een bak met heet water tot je ze gaat vullen.

3. Zoet de jam eventueel naar smaak. Ik voegde wat agavesiroop toe omdat ik de jam iets te zuur vond.

4. Als je geen bramenpitjes in je jam wil kun je de jam door een (roer)zeef halen voordat je het chia-zaad eraan toevoegt. Ik vond dat niet nodig, dus ik gooide het chia-zaad gewoon in de pan. Laat de jam nog even zacht doorkoken.

5. Haal dan de pan van het vuur, vul de potten en sluit ze af. Zet ze op een rooster of op een andere plek waar de jam goed kan afkoelen en de potten vacuüm kunnen trekken. Wanneer de jam een paar uur heeft kunnen afkoelen kun je controleren of Weckpotten goed vacuüm zijn getrokken door te kijken of de lipjes van de rubberen ringen naar beneden gericht zijn. Bovendien kun je de klemmetjes van de deksels af halen en voorzichtig proberen de deksels te draaien. Lukt dat niet, dan zit je pot goed dicht.

UPDATE: Ik dacht te makkelijk weg te kunnen komen door de potten jam niet te Wecken. Fout! Binnen een paar dagen stond de schimmel erop. Blijkbaar werkt de hierboven beschreven methode alleen voor jam met heel veel suiker erin. Ik maakte een tweede batch en Weckte de potten (gebruik hiervoor ook echt alleen potten die geschikt zijn om mee te Wecken; lege jampotten zou ik niet durven Wecken) voor 30 minuten op 90 graden. Deze keer moet het wel goed gaan. 

Geniet van deze jam op brood, op pannenkoeken, over ijs of in de yoghurt of op een taart, óf je eet zomaar tussendoor een lepeltje. Uiteraard loop je dan wel het risico dat je de rest van de dag alleen nog maar wil spelen, maar daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.

Eet smakelijk!

2 Replies to “(Hassel)bramenjam maken”

  1. Ikzelf noemde de mijne ook Hasselbramenconfituur. Gelukkig zijn mijn kinderen en kleinkinderen op de hoogte van wat er zal gebeuren als je ervan snoept…

Leave a Reply

